Aerobik – świetny trening nie tylko dla kobiet!

Aerobik jest formą aktywności fizycznej, która popularność zdobyła już lata temu, ale – co istotne – popularność ta wcale nie słabnie! Duża skuteczność oraz atrakcyjność ćwiczeń sprawiają, że jest to sport szczególnie lubiany przez kobiety. Skąd się wziął aerobik, czemu zyskał tak dużą popularność i jak wyglądają ćwiczenia?

Czym jest aerobik?

Aerobik jest to rodzaj treningu, którego podstawą jest intensywna wymiana tlenowa. W trakcie ćwiczeń tętno utrzymywane jest na poziomie 60-70% tętna maksymalnego, co pozwala utrzymać wymianę tlenową na wysokim poziomie. Ten system ćwiczeń został opracowany przez Kennetha Coopera, który współpracował z amerykańskimi astronautami. Aerobik łączy w sobie ćwiczenia fizyczne z elementami tańca. Do podstawowych rodzajów aerobiku zaliczamy ćwiczenia wzmacniające układ krążenia (cardio), zajęcia wzmacniające mięśnie (muscle), zajęcia łączące w sobie obie te formy (cardio & muscle), ćwiczenia obejmujące stretching czy pilates (cooling).

Co można osiągnąć dzięki aerobikowi?

Najważniejsze pytanie, zadawane sobie przez każdego, kto chce zmienić swoje życie i rozpocząć treningi. W końcu nie dla każdego wylewanie litrów potu jest przyjemnością samą w sobie, dla wielu osób najważniejszy jest efekt. Co daje aerobik? Przede wszystkim, tak jak inne aktywności fizyczne, pozwala spalić kalorie, a co za tym idzie, pomaga pozbyć się zbędnej tkanki tłuszczowej. Należy jednak pamiętać, że trening to tylko część sukcesu w walce o formę. Bardzo istotna jest odpowiednia dieta, o ujemnym bilansie kalorycznym. Dostarczając zbyt wielu kalorii wraz z dietą, nawet najbardziej wymagające treningi nie przyniosą zadowalających efektów. Aerobik zwiększy wydolność oraz poprawi ogólną formę fizyczną. Ćwiczenia pozwolą również ujędrnić i wymodelować ciało. Trening wywiera również pozytywny wpływ na samopoczucie. Podczas treningu wydzielane są endorfiny, dzięki czemu nawet morderczy trening może dawać szczęście!

Dla kogo jest aerobik?

Chociaż aerobik to trening zdominowany przez kobiety, nie jest przeznaczony tylko dla nich. Mężczyźni również z powodzeniem mogą podjąć tą aktywność fizyczną. Aerobik nadaje się dla każdego. Chociaż treningi posiadają różne stopnie intensywności, nadają się zarówno dla osób doświadczonych, jak i zupełnych laików, dopiero zaczynających przygodę z treningiem. Dlatego, nawet jeśli nie masz dobrej kondycji, nie musisz się obawiać. Zacznij przygodę z aerobikiem, a kondycja przyjdzie z czasem. Co istotne, ćwiczenia mogą być zarówno wykonywane jako podstawowy trening, jak i traktowane jako uzupełnienie innego treningu.

Formy aerobiku

Wśród wielu ćwiczeń wykonywanych w ramach aerobiku, wyróżnić możemy kilka, które zasługują na szczególną uwagę.

  • aqua aerobik – ćwiczenia dla osób kochających wodę. Podczas treningu wykorzystywany jest opór wody, dlatego trening szybko przynosi rezultaty. Ta forma aktywności polecana jest szczególnie osobom otyłym, oraz tym, którzy mają problemy ze stawami. Trening w wodzie nie obciąża stawów w taki sposób, jak jego odpowiednik na powietrzu. Aqua aerobik może być trenowany przez wszystkich, skorzystać z jego dobrodziejstw mogą nawet kobiety w ciąży, dzieci i seniorzy. Jedynym minusem jest to, że ciężko trenować go w domu.
  • Fat burning – ćwiczenia modelujące sylwetkę, redukujące tkankę tłuszczową. Trening ten może być  wykonywany zarówno w klubie fitness, jak i w domowym zaciszu. Jest mniej intensywny od aerobiku, jednak dobrze dobrany i regularnie wykonywany trening pozwala pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej.
  • Step aerobik – prawdopodobnie najbardziej popularna forma aerobiku, podczas której wykorzystywany jest step. Ta odmiana aerobiku jest bardzo intensywna i dość wymagająca, przez co nie jest polecana wszystkim. Unikać go powinny przede wszystkim osoby cierpiące na schorzenia stawów.

Aerobik sportowy

Osobnego omówienia wymaga aerobik sportowy. Osoby wybierające tę formę aerobiku muszą być sprawne i dysponować odpowiednią siłą, dlatego zdecydowanie nie jest to trening dla każdego, skierowany jest on do osób zaawansowanych. Ten rodzaj aerobiku, poprzez bardzo dynamiczne ćwiczenia siłowe, pozwala na szybką redukcję tkanki tłuszczowej oraz przyrost mięśni.

Trening w domu

Jeśli brakuje nam funduszy na karnet na siłownię, nie ma klubu w pobliżu naszego domu, lub po prostu nie lubimy ćwiczyć przy innych – nic straconego! Aerobik z powodzeniem można ćwiczyć we własnym domu. Do podstawowych ćwiczeń wystarczy nam wolny kawałek podłogi, na którym, w towarzystwie trenerów udostępniających swoje ćwiczenia w internecie, wykonamy dobry trening.

Jeśli planujemy skupić się wyłącznie na treningach w domu, warto zainwestować środki w odpowiedni sprzęt. Hantle, step czy piłka nie należą do najdroższych narzędzi, a z pewnością urozmaicą nam codzienny trening. Oprócz tego, warto wyposażyć się w matę treningową, na której przyjemniej będzie nam wykonywać ćwiczenia.

Autor: Adam Ilnicki