Dlaczego warto uprawiać boks?

Treningi bokserskie wzmacniają naszą siłę oraz charakter. Obecnie jest to jeden
z najtrudniejszych sportów. W związku z powyższym warto jest dobrze przygotować się do takich treningów. W kilku punktach przedstawię Państwu podstawowe zagadnienia, które pomogą Państwu rozpocząć przygodę z tym wspaniałym sportem.

Przed rozpoczęciem treningów sztuk walki warto poznać kilka rad, które uchronią nas przed kontuzją, a także pomogą w pierwszej styczności z tym sportem.

  1. Zrzuć wagę –  na treningach bokserskich dochodzi do licznych przeciążeń stawów. Osoby z nadwagą skaczące na skakance lub wbiegające i zbiegające ze schodów mogą mieć problem ze stawami kolanowymi. W przypadku występowania nadwagi stawy są bowiem bardzo obciążone.
  2. Zadbaj o wydolność – najlepszym treningiem w takim wypadku będzie bieganie. Taką formę aktywności należy wykluczyć jeśli cierpimy na nadwagę. W przypadku występowania nadwagi najlepsza formą zdobycia wydolności będzie pływanie na basenie. Gdy osiągniemy wagę zbliżoną do prawidłowej, to spokojnie możemy zapisać się na treningi bokserskie2.3.
  3. Wzmocnij siłę – siłę najlepiej kształtują treningi kulturystyczne. Większość z bokserów ma wspaniałą, atletyczną sylwetkę, którą zawdzięczają profesjonalnemu treningowi na siłowni. Nierzadko zawodowcy trenują dwa razy dziennie, przy czym jeden trening jest lżejszy, a drugi cięższy. Pierwszy trening może dotyczyć zagadnień technicznych. W takim wypadku zawodnik skupia się na uzyskaniu jak najlepszej precyzji i techniki, które mają wpływ na siłę uderzenia. Drugi trening dotyczy z reguły kwestii wydolnościowej, bądź siłowej. Wiele osób ma przeświadczenie, że 12 rund bokserskich nie powinno stanowić wyzwania, ponieważ po każdej rundzie jest chwila przerwy. Nic bardziej mylnego! Warto spróbować ustać na nogach chociażby 3 pełne rundy. Okaże się wtedy, że walka bokserka jest niesamowitym wysiłkiem siłowym oraz kondycyjnym. 4.
  4. Dobrze się odżywiaj – w każdym sporcie dieta jest niezwykle ważna. Celem dostarczenia energii niezbędne nam są węglowodany. Trening ten wiąże się z ogromną ilością spalanych kalorii, ponieważ opiera się na interwałach. Podczas godzinnego treningu osoba, która waży 80 kg spali ponad 700 kalorii! W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że treningi trwają około 1.5 h, co zwiększa ilość spalonych kcal do 1000. Jest to połowa dziennego zapotrzebowania kalorycznego dla przeciętnego człowieka! Spalanie tkanki tłuszczowej, to ogromna zaleta uprawiania boksu, jednak nie możemy dopuścić do nadmiernego deficytu kalorycznego. Zbyt duży ujemny bilans kalorii sprawi, że  wszelkie zasoby energetyczne będą pobierane z mięśni. Utrata tkanki mięśniowej jest nieestetyczna oraz niezdrowa. 5.
  5. Wysypiaj się – niezwykle istotnym elementem podczas treningu bokserskiego jest skupienie oraz precyzja. Udowodniono że prawidłowa długość snu dla dorosłego człowieka oscyluje w okolicach 8 godzin. Zaburzenia snu doprowadzają do problemów z koncentracją. Skutkiem tego będzie osłabienie refleksu.

Dlaczego warto uprawiać boks?

Zalety uprawiania tego sportu są nieocenione. Oprócz kształtowania ciała i wydolności, trening bokserski polepsza pewność siebie. Dzięki znajomości techniki sztuki walki czujemy się bezpieczniej podczas niepewnych sytuacji. Oprócz zapewnienia bezpieczeństwa sobie, możemy je zagwarantować naszej kobiecie, co jest bardzo atrakcyjnie u płci przeciwnej. Osoby, które uprawiają boks są pewne swoich umiejętności i w sytuacji stresującej zachowują spokój. Systematyczne uprawianie tego sportu sprawia, że prawidłowo chronimy nasze ciało przed kontuzjami. Ciekawym faktem jest to, że dobry bokser bardzo sprawnie porusza się na nogach. W standardowej pozycji nogi układają się w szachownice, a kroki są zsynchronizowane i niemal taneczne. Uważa się, że dobry bokser potrafi dobrze tańczyć, ponieważ świetnie synchronizuje pracę rąk i nóg. Ponadto spalanie tkanki tłuszczowej nie odbywa się jedynie w czasie treningów, lecz również poza nimi. Wynika to z faktu podniesienia metabolizmu, który pracuje i spala tkankę tłuszczową przez 24h na dobę.

Co kupić na pierwszy trening bokserski?

 Podstawową rzeczą, którą należy kupić na treningi bokserskie są rękawice.
Przy ich zakupie należy zwrócić uwagę na kilka aspektów.
Pierwszym jest rozmiar, który wyrażony jest w uncjach.
-Rękawice o wadze 6 uncji są właściwe dla osoby, która waży do 45 kg (z reguły kobiety),
-rękawice o wadze 8 uncji – będą  idealne dla osób, które ważą od 45 do 65 kilogramów,
-rękawice o wadze 10 uncji – przeznaczone dla ludzi, których waga oscyluje w przedziale 65-78 kilogramów,
-rękawice o wadze 12 uncji – powinny być stosowane przez osoby, które ważą od 78 do 90 kilogramów.
Osoby ważące powyżej 90 kg powinny stosować rękawice o wadze 14-16 uncji.

Najlepsze rękawice bokserskie dla osoby trenującej powinny przede wszystkim posiadać wentylację, która zapewni komfort dłoni. Idealny materiał  z którego wykonane są rękawice, to skóra naturalna.  
Oprócz rękawic warto zaopatrzyć się w nazębnik, który ochroni nasze uzębienie przed ukruszeniem i wybiciem. Najlepszym rozwiązaniem w tym wypadku okaże się nazębnik jednoszczękowy. Nazębnik zakładany na dolną oraz górną szczękę utrudnia oddychanie. Ponadto nie gwarantuje on lepszego bezpieczeństwa dla naszych zębów. Ceny rękawic bokserskich oscylują w okolicach 150-200 zł, natomiast nazębnik można kupić za około 20zł.
Rozpoczęcie treningów bokserkich może okazać się wspaniałą przygodą, która jest pełna adrenaliny. Warto spróbować tego sportu, ponieważ jego systematyczne uprawianie przynosi wiele zalet!

Autor: Patryk Chodyniecki