Dlaczego warto uprawiać kalistenikę?

Słowo „Kalistenika” wywodzi się z języka greckiego i oznacza „piękna siła”. Jest to aktywność fizyczna, która do treningów angażuje wyłącznie własną masę ciała. Podstawowe ćwiczenia opierają się na pompkach, mostku, brzuszkach, przysiadach oraz dipach.
W Polsce cieszy się popularnością pod nazwą „Street Workout’u”. Coraz więcej osób utożsamia się z taką formą aktywności fizycznej. Z tego powodu powstają krajowe grupy kalisteniczne np. Street Workout Russia, Street Workout Polska. Grupy tworzone są w celu realizacji zawodów kalisteniki. W naszym kraju funkcjonuje Polska Federacja Kalisteniki i Street Workout. Od 2013 roku organizowane są coroczne zawody, które angażują grupy młodych ludzi w Polsce do przedstawienia swoich umiejętności fizycznych.

Jak uprawiać kalistenikę?

               Do trenowania tego sportu wystarczy płaska powierzchnia, która zapewni odpowiednią stabilizację ciała. Efekty treningów kalistenicznych powinny przyjść bardzo szybko. Mięśnie oraz stawy nie są narażone na sztuczne i wyolbrzymione przeciążeni naszego organizmu. Nie podniesiemy w takim przypadku więcej, niż nasz organizm realnie jest w stanie udźwignąć.
W praktyce przekłada się to na bezpieczeństwo tego sportu, ponieważ mamy zapewnioną naturalną ochronę przed kontuzją. Trening kalisteniczny wymaga od nas kreatywnego podejścia, gdyż każde

ćwiczenie opiera się na podstawie naszej wagi i kreatywności. Każdy trening powinien być urozmaicony o różne ćwiczenia obciążające nasz organizm. Taka metoda zapobiegnie zbędnej stagnacji mięśni. Kalistenika dzięki łatwemu dostępowi do urządzeń treningowych oraz ogromnemu wysiłkowi jest uznawana za jedną z najlepszych metod do kształtowania ciała. Kalistenikę można uprawiać niemal w każdym miejscu. Do przeprowadzenia treningu
z wykorzystaniem własnego ciała nie potrzebujemy nawet drążka. Każdą z naszych partii mięśniowych możemy wykształcić za pomocą odpowiednich ćwiczeń. Z roku na rok kalistenika staje się coraz popularniejszym sportem, a jej zainteresowaniem cieszy się coraz szersze grono młodych ludzi.

Gdzie uprawiać kalistenikę?

            Kalistenikę ćwiczy się w ten sposób, ze za pomocą drążków, bądź drążków poziomych, bądź drabinek i w związku z oddziaływującą grawitacją na nasze ciało doprowadzamy do napięcia naszych mięśni. Mięśnie najszersze grzbietu, mięśnie naramienne oraz bicepsy można ćwiczyć za pomocą podciągnięć na drążku. Podciągnięcia można wykonywać nachwytem bądź podchwytem. W zależności od tego jaką formę treningu wybierzmy skupimy się na określonej partii mięśni. Ćwicząc nachwytem bardziej skupimy się  mięśniach pleców oraz na wydłużeniu bicepsa. Ćwicząc podchwytem większe napięcie uzyskamy na naszym bicepsie. Podczas kalisteniki bardzo mocno obciąża się stawy. Warto zadbać o nie dzięki suplementom zawierającym glukozaminę. Glukozamina zadba o zdrowie naszych stawów, podczas trudniejszych akrobacji. Kalistenikę bardzo dobrze łączy się z kulturystyką. Można ją traktować jako bardzo dobre źródło pozyskania nowej siły i przełamania stagnacji mięśniowej. W związku z tym warto dorzucić do  treningów na siłowni dwa treningi z zakresu kalisteniki.

W czym uprawiać kalistenikę?

            Ćwiczyć można w każdym stroju, który nie ogranicza naszego zakresu ruchu. W związku z tym nie jest to sport drogi. Warto zapatrzyć się w rękawiczki treningowe, które zapobiegną odciskom. Ich cena oscyluje w okolicach od 20 do 50 złotych. Rozwiązaniem wartym uwagi są również bandaże elastyczne, które dostaniemy w każdej aptece za około 5 złotych. Miejscem do ćwiczeń jest często park kalisteniczny, który w ostatnim czasie zdobywa coraz większą popularność. W przypadku uprawniania tego sportu warto zaopatrzyć się w rękawiczki, które uchronią nas przed odciskami. Ponadto nie sposób przecenić jakości bielizny termoaktywnej, która zapewni nam komfort podczas treningów.

 Jak często ćwiczyć kalestenikę?

            Co do ilości treningów kalisteniczych nie ma jednej reguły. Kalistenikę można  uprawiać wtedy, kiedy się chce. Nie jest zasadą to,  ile razy podniesiemy się na drążku, lecz to, czy zrobimy to dokładnie i w sposób poprawny. Najważniejszą rzeczą w treningach kalisteniki jest regularność. To ona sprawia, że przychodzą efekty. Najlepszym połączeniem są odpowiednie treningi urozmaicone o skuteczną dietę i właściwą suplementację.

Co jeść podczas uprawiania kalisteniki ?

            Trening kalisteniki sprawia ze nasze włókna mięśniowe są rozrywane, a następnie reperowane. W związku z treningami polegającymi na ćwiczeniu na bazie własnej masy ciała, nie opłaca się przybierać na wadzę. Z  tego względu zaleca się uzupełnianie diety węglowodanami prostymi w okresie przedtreningowym. Węglowodany mogą występować
w formie egzogennej lub endogennej. Warto, przed treningiem, przyjmować węglowodany proste, które dadzą nam wystarczającą ilość energii na dokończenie treningu kalistenicznego. Po zakończeniu ćwiczeń powinniśmy zastosować aminokwasy, które odbudują naszą tkankę mięśniową. Powszechność i cena tego sportu sprawia, że jest to dobry wybór dla osób lubiących prostotę i klasykę. Każda osoba, która potraktuje taki rodzaj treningu na poważnie na pewno odnajdzie swoją drogę do uzyskania idealnej sylwetki!

Autor: Patryk Chodyniecki