Fitness kobiet – dobry trening nawet dla zapracowanych

Moda na zdrowy tryb życia trwa w najlepsze. W wielu sklepach możemy spotkać półki ze zdrową żywnością, coraz popularniejsze są cateringi dietetyczne oferujące dostarczenie gotowych posiłków dopasowanych do potrzeb każdego organizmu, prosto pod drzwi. Coraz więcej osób decyduje się na aktywność fizyczną, jedni biegają, inni jeżdżą na rowerze lub grają w piłkę, a pozostali ćwiczą na siłowni. Wiele kobiet nie może zdecydować się na to, jaki sport uprawiać. Jeśli nie wiesz, która dyscyplina będzie dla Ciebie najlepsza, koniecznie wypróbuj fitness!

Co to takiego fitness

Fitness, jako aktywność fizyczna, jest rodzajem gimnastyki rekreacyjnej, którego początki związane są z inną, niezwykle popularną formą gimnastyki – aerobikiem. Pod tym terminem kryje się wiele różnych ćwiczeń fizycznych, jednak fitness jest czymś więcej! Fitness to cały styl życia, polegający na byciu „fit”. Są to zarówno ćwiczenia fizyczne, jak i dobre nawyki żywieniowe, unikanie używek, aktywność w codziennym życiu.

Dla kogo jest fitness

Fitness jest bardzo uniwersalną dyscypliną i może być uprawiany przez każdego. Jednak dużo większą popularnością cieszy się wśród kobiet. Mężczyźni zwykle wybierają inne aktywności, takie jak kulturystyka czy crossfit.

Co istotne, może być on uprawiany zarówno przez doświadczonych sportowców, jak i kompletnych amatorów, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z treningami. Fitness będzie idealny dla osób, które chcą wrócić do formy po ciąży, zrzucić zbędne kilogramy nagromadzone przez zimę, czy po prostu ujędrnić ciało i utrzymać kondycję.

Formy zajęć fitness

Obecnie fitness oferuje bardzo wiele ćwiczeń z wykorzystaniem lub z pominięciem sprzętów, a także ćwiczeń w formie tanecznej oraz ogólnorozwojowej. Jakie ćwiczenia możemy stosować chcąc uprawiać fitness?

Pilates – system ćwiczeń fizycznych, który ma na celu rozciągnięcie i uelastycznienie wszystkich mięśni ciała. Łączy jogę, balet i ćwiczenia izometryczne, czyli ćwiczenia fizyczne, które polegają na napinaniu mięśni, bez zmiany ich długości. Pilates pomaga wzmocnić mięśnie, poprawić postawę, odciążyć kręgosłup czy uelastycznić ciało.

Spinning – ćwiczenia na rowerze stacjonarnym. Są to zajęcia o charakterze wytrzymałościowym, w których tempo ćwiczeń narzuca odpowiednio dobrana muzyka. Ten rodzaj aktywności świetnie wpływa na układ krążeniowo-oddechowy, poprawia kondycję fizyczną, pomaga również ujędrnić sylwetkę.

Step – jedna z popularniejszych form aktywności. Podczas tych ćwiczeń wykorzystuje się step, czyli ok. 20 centymetrową platformę. Ćwiczenia w rytm muzyki polegają na naprzemiennym wchodzeniu na steper i schodzeniu z niego. Dzięki tym ćwiczeniom można świetnie wyrzeźbić i ujędrnić dolne partie ciała – łydki, uda i pośladki. Niewątpliwą zaletą jest fakt, że platformę można kupić samemu i ćwiczyć w domowym zaciszu, gdy znajdzie się chwilę przerwy między codziennymi obowiązkami.

Stretching – ćwiczenia rozciągające. Stretching polecany jest osobom, które wiele czasu spędzają w jednej pozycji, np. zawodowym kierowcom. Są to zajęcia oddechowe, rozciągające i rozluźniające, Trening uelastycznia mięśnie, zwiększa ruchomość stawów oraz wysmukla sylwetkę. Nie jest to jednak ćwiczenie polecane dla osób, które chcą zredukować swoją masę ciała.

Pole dance – czyli popularny „taniec na rurze”. Ta forma aktywności łączy w sobie ćwiczenia siłowe, akrobatykę i stretching. Trening nie tylko wzmocni mięśnie i pomoże pozbyć się niechcianego tłuszczyku, ale również, co jest jego niewątpliwą zaletą – wpłynie na aspekty estetyczne figury, którymi można pochwalić się przed znajomymi.

Fat burning – ekspresowe spalanie tłuszczu. To trening aerobowy, dla ludzi lubiących ćwiczyć w rytm muzyki. Pomaga wzmocnić dolne partie ciała, nogi, pośladki, ale również brzuch. Chociaż przynosi imponujące efekty, trening ten nie jest polecany dla wszystkich. Nie powinny go trenować osoby mające problemy z kręgosłupem i stawami, a także osoby otyłe.

Oprócz powyższych form aktywności, możemy wyróżnić również ABT, tabatę, czy total body, a to i tak tylko niektóre z szerokiej gamy ćwiczeń, które oferuje fitness. Dlatego niezależnie od preferencji, każdy znajdzie aktywność dopasowaną do swoich wymagań.

Treningi w domu czy w klubie?

Fitness ze względu na dużą różnorodność daje też wiele możliwości. W wielu przypadkach nie jesteśmy zmuszeni iść do fitness klubu, a trening możemy wykonać sami, w domu. Istnieje wiele poradników, które pomogą nam poprawnie wykonywać ćwiczenia. W tym przypadku warto włączyć w internecie, lub z zakupionej wcześniej płyty DVD trening nagrany przez profesjonalnego trenera, którego ruchy będziemy odwzorowywać. Ten sposób treningów ma wiele zalet, ale również i wady. Należy pamiętać, że zajęcia w klubie odbywają się pod czujnym okiem instruktorów, którzy służą poradą, co pozwoli uniknąć kontuzji, szczególnie wśród niedoświadczonych amatorów fitnessu. Wybierając zajęcia w klubie możemy również liczyć na większą różnorodność – w końcu kto z nas ma rurę do pole dance w domu? Ćwiczenia w grupie wraz z energicznym trenerem dadzą wielu z nas niezłego „kopa energetycznego”, co pozwoli nam się zmotywować do większego wysiłku niż ten, który wykonalibyśmy w domu. Zatem gdzie najlepiej trenować? Tę decyzję musisz podjąć samodzielnie!

Autor: Adam Ilnicki