Jak przełamać wstyd przed ćwiczeniem?

Wstyd jest emocją, która dotyczy własnego wyobrażenia o jakiejś niedoskonałości lub nieradzeniu sobie. To nieprzyjemne uczucie, którego doświadczył chyba każdy.

Przede wszystkim – należy pamiętać, że jeśli pojawia się przy pomyśle pójścia na siłownię czy na stadion, to nie jest żadnym głupim problemem. Dla wielu osób wstyd może wiązać się z kolejnym wstydem, ale jest to błędne przeświadczenie. Każda rzecz, która obniża komfort życia, jest poważna i osoby rozumiejące psychologię nie będą śmiały się pod nosem.

Skąd się bierze wstyd?

Zazwyczaj przyczynami są niezadowolenie z własnego wyglądu, niska samoocena i przejmowanie się innymi osobami. Niektórzy obawiają się, że ktoś będzie krzywo patrzył podczas nauki ćwiczeń, inni nie czują się komfortowo w sportowym stroju.

Ten problem można zaobserwować już w szkole. Niestety w prawie każdej klasie są osoby, które nie cieszą się, gdy trzeba iść na WF. Zazwyczaj zrażają się mniejszymi umiejętnościami czy ocenami i przez wiele lat sport kojarzy im się negatywnie.

Co myślą inni?

Siłownia, park czy stadion to nie scena. Osoby, które tam przychodzą mają jasno określony cel i nie będą traciły swojego cennego czasu na ocenianie innych ludzi. Jakiś czas temu byli dokładnie po drugiej stronie i nie mają interesu w podcinaniu komuś skrzydeł.

Gdyby jednak zapytać ich o zdanie, z pewnością wypowiedzieliby się bardzo pozytywnie o innych początkujących, gratulując, że zdecydowali się na zmienienie czegoś i podjęcie wysiłku. Każdy przychodzi tam pracować nad sobą, a nie wystawiać oceny.

Warto poprosić o pomoc doświadczonego znajomego lub trenera, który będzie na miejscu. To bardzo przyjaźni ludzie, którzy potrafią przekazać wiedzę, są cierpliwi i będą tylko dopingować. Osoby zaawansowane również proszę innych o pomoc. Wykonywanie dziwnych ruchów może przykuć czyjąś uwagę, chociażby w obawie o zdrowie, ale uczenie się techniki i stawianie pierwszych kroków to coś, przez co przeszedł każdy.

Plany i cele

Warto postawić sobie pytanie – czemu tu przychodzę? Dobrze określony cel i plan działania pozwolą skupić się na swoim zadaniu. Będą zapobiegać bezczynności i zastanawianiu się, co tu porobić.

Na początku ćwiczenia będą pokazywali trenerzy, później otrzyma się plan, dzięki któremu będzie można monitorować postępy. Wykonanie listy swoich zadań daje większą satysfakcję i poczucie dążenia do sukcesu.

Inne problemy

Jeśli poczucie wstydu wiąże się z czymś więcej, zawsze można skorzystać z usług osoby, która zna się na emocjach tak jak trener na ćwiczeniach. Już jedna rozmowa z ekspertem może przynieść znaczną poprawę.

Autor: Grzegorz Jazienicki