Kalistenika – trenuj z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała!

Treningi siłowe towarzyszą nam od wieków. W tym czasie, tak jak wszystkie inne dziedziny życia, treningi przeszły wiele zmian. Rosnąca wiedza, poparta badaniami naukowymi, pozwoliła opracować nowe metody treningu i nowe przyrządy, które mają przynieść jak najlepsze efekty w jak najkrótszym czasie. Jednak czy faktycznie potrzebujemy osobnej maszyny na każdą partię mięśni?

W ostatnich latach obserwuje się rosnący trend „powrotu do korzeni”. Chociaż technika stale się rozwija i towarzyszy nam na każdym kroku życia, wiele osób decyduje się na wprowadzenie stylu życia, który prowadzili ludzie sprzed lat. Popularnością cieszy się dieta paleo oparta na nieprzetworzonych produktach spożywczych, którymi żywili się nasi przodkowie. Tradycyjne środki farmaceutyczne coraz częściej zastępowane są naturalnymi ziołami. Dlaczego więc nie spróbować tego zabiegu również z treningiem? Powrotem do korzeni w przypadku treningu jest kalistenika. Cóż to takiego?

Co to jest kalistenika?

Kalistenika to forma rozwoju fizycznego, stosowana już przez starożytnych Rzymian i Greków. Żyjący w V w. p.n.e. Herodot pisał, że kalistenika stosowana była przez Spartan przed bitwą pod Termopilami. Ten typ treningu stosowany był również w obozach szkoleniowych armii Bliskiego Wschodu, a także przez chcących zostać rycerzami giermków. Obecnie kalistenika nazywana jest również „street workout”, tj. treningiem ulicznym.

Na czym polega kalistenika?

Kalistenika to forma treningu siłowego polegająca na wykonywaniu ćwiczeń opartych o własną masę ciała. Królują tutaj pompki oraz brzuszki, ale wykonywane jest również wiele innych ćwiczeń. Pierwszym skojarzeniem w tym wypadku mogą być szkolne lekcje WF-u i będzie to jak najbardziej słuszne skojarzenie. Kalistenika polega na harmonijnym rozwoju wszystkich mięśni całego ciała, dlatego tego typu ćwiczenia chętnie stosowane są u dzieci i młodzieży. W tym treningu nie chodzi jednak wyłącznie o pompki, czy brzuszki, a trening z całą pewnością do nudnych nie należy! Podczas treningu wykorzystywane są również proste przyrządy, takie jak drążki do podciągania czy poręcze do dipów.

Co można osiągnąć dzięki kalistenice?

Tak, jak zostało wspomniane powyżej, kalistenika ma za zadanie harmonijny rozwój wszystkich partii mięśni, jednak wykonując ten trening możemy również skupić się wyłącznie na jednej ich grupie. Kalistenika pomoże rozbudować mięśnie oraz poprawić ich siłę, poprawi wydolność i ogólną koordynację ruchową organizmu. Co istotne, trenując kalistenikę rozwiniemy również mięśnie core, czyli mięśnie odpowiadające za utrzymanie postury. Towarzyszą Ci częste bóle kręgosłupa? Trening mięśni core może Ci pomóc się z nimi uporać!

Od czego zacząć przy treningu kalisteniki?

Wiele ćwiczeń kalistenicznych nie wymaga użycia jakichkolwiek urządzeń, dlatego możemy wykonywać je we własnym domu, nawet przed telewizorem. Z tego powodu wiele osób decyduje się na tę formę aktywności fizycznej. Jednak znaczna część ochotników, którzy chcą zacząć swoją przygodę z kalisteniką nie do końca wie jak podejść do tematu. Początkujący powinni dostosować ćwiczenia i ich intensywność do swojej siły i kondycji. Podczas ich wykonywania należy zachować koncentrację i skupić się na nauce prawidłowych wzorców ruchowych. Pozwoli to uniknąć nieprzyjemnych urazów. Ważna jest również rozgrzewka, o której wiele osób rozpoczynających swoją przygodę ze sportem zapomina. Początkujący mogą zacząć od najmniej wymagających ćwiczeń – polecane są tu: brzuszki, mostek, unoszenie nóg, przysiady. Warto jednak wykonać również nieco trudniejsze ćwiczenia. Często słaba forma fizyczna sprawia, że ćwiczenia oparte na masie własnego ciała wydają się nie do wykonania, a wcale nie musi tak być! Istnieje wiele ułatwień dla początkujących, które pozwolą wykonać nawet najbardziej wymagające zadania. Podciągnięcia są zmorą nie tylko dla początkujących sportowców, dlatego aby ułatwić sobie ich wykonanie, pod drążek można podstawić krzesło, skrzynię czy jakikolwiek inny przedmiot, na którym będziemy mogli oprzeć nogi. W przypadku utraty siły przy podciągnięciu będziesz mógł pomóc sobie nogami. Ten sam sposób znajduje zastosowanie w pompkach na poręczach. Z kolei jeśli problemem są dla Ciebie pompki, możesz spróbować metody z wykorzystaniem gumy lub zwykłej rowerowej dętki, która przytwierdzona np. do drążka ułatwia wykonanie tego ćwiczenia.

Ćwiczenia kalisteniczne

Myślisz, że treningi kalisteniczne szybko Ci się znudzą? Nic bardziej mylnego! Różnorodność ćwiczeń jest ogromna. Oprócz wspomnianych wcześniej brzuszków, pompek, podciągnięć na drążku czy pompek na poręczach możemy wykonywać również ćwiczenia takie jak: muscle up, czyli podnoszenie ciała na drążku, pike push up, podciąganie poziome, czy deskę. Gama ćwiczeń jest naprawdę bardzo szeroka, dlatego nie należy bać się monotonii.

Szukając odmiany w codziennych treningach warto odwiedzić również popularne w wielu miastach siłownie plenerowe. Nie są one zbyt popularne wśród kulturystów, jednak znajdujący się tam sprzęt może całkowicie odmienić Twój trening kalisteniki.

Autor: Adam Ilnicki