Sporty walki – dlaczego warto trenować i od czego zacząć?

Marzy Ci się współzawodnictwo na bokserskim ringu lub w klatce MMA? Chcesz poprawić kondycję i sylwetkę, odstresować się po ciężkim dniu lub czuć bezpieczniej wracając do domu późnym wieczorem? Niezależenie od celów i motywacji – w sportach walki każdy znajdzie coś dla siebie.

Klasyczny boks, MMA, muaythai (boks tajski), kick-boxing, karate, krav maga, czy brazylijskie ju-jitsu to najpopularniejsze obecnie sporty walki w naszym kraju. Kluby, w których można je trenować znajdziemy nawet w mniejszych miastach. Nie będziemy tu szczegółowo omawiać każdej z dyscyplin, ale skupimy się na odpowiedzi na pytanie dlaczego warto rozpocząć przygodę ze sportami walki oraz jakie korzyści fizyczne i psychiczne mogą nam zapewnić.

Dlaczego warto trenować sporty walki?

Niezależnie od tego, czy Waszym celem jest kariera sportowa, poprawa kondycji, zrzucenie zbędnych kilogramów, odreagowanie codziennych stresów, czy też nabycie umiejętności obrony w sytuacji kryzysowej – sporty walki to dziedzina, w której każdy znajdzie coś dla siebie. Treningi i stałe doskonalenie swoich umiejętności to przygoda, którą większość ćwiczących wspomina po latach jako najlepszy okres w życiu.

Sporty walki to wbrew opiniom laików wcale nie nauka „mordobicia”, chociaż oczywiście nabyte umiejętności mogą okazać się bardzo przydatne w kryzysowej sytuacji. To przede wszystkim długa i systematyczna praca nad kształtowaniem własnego ciała i psychiki, walka z własnymi słabościami.

Pierwsza zaleta, którą zauważysz już po kilkunastu treningach to oczywiście znacząca poprawa kondycji fizycznej. Regularne treningi wzmacniają wszystkie grupy mięśni i układ krążenia. Przyśpieszeniu ulega metabolizm a co za tym idzie organizm szybciej zaczyna spalać nadmiar tkanki tłuszczowej. Wraz z nabywaniem doświadczenia i przyswajaniem coraz bardziej skomplikowanych technik poprawi się Twoja koordynacja ruchowa, refleks i szybkość reakcji. To co na początku wydawało się niewykonalne okaże się całkiem proste i będzie wykonywane „automatycznie”.

Na wyższych stopniach zaawansowania – gdy mamy już za sobą pierwsze sparingi, wzrasta nasza pewność siebie, przełamujemy naturalny u początkujących strach przed walką. Okazuje się, że wcale nie jest to takie straszne jak się na początku wydawało.

Systematyczność to słowo-klucz do zrozumienia sportów walki i osiągnięcia sukcesów. Nie przejmujmy się, że coś nam nie wychodzi, jest to zupełnie naturalne – jeżeli wytrwamy to z czasem będzie tylko lepiej. Nawet Chuck Norris był kiedyś początkującym karateką.

Trening to ciężka praca, dająca jednak mnóstwo satysfakcji. Uczy pokory i wytrwałości w pracy nad sobą. Wydzielane przez mózg endorfiny sprawiają, że mimo zmęczenia jesteśmy zadowoleni, mamy poczucie mocy i dobrze spełnionego obowiązku. Nie będzie przesadą powiedzenie, że sporty walki wiele osób po prostu uzależniają. Na poziomie rekreacyjno-amatorskim jest to jednak zdrowe uzależnienie.

Jak rozpocząć treningi sportów walki?

Czasy gdy boks lub karate kojarzyły się z ulicznymi „zabijakami” odchodzą już na szczęście do historii. Dzisiaj na sali treningowej spotkamy osoby w różnym wieku i statusie społecznym. Nierzadko obok siebie ćwiczą studenci, pracownicy fizyczni, urzędnicy, lekarze, prawnicy i właściciele firm. Na treningu wszyscy są równi, przybijają „piątkę” na powitanie i zwracają się do siebie po imieniu.

W większości klubów zapisy prowadzone są przez cały rok, można dołączyć do grupy w każdej chwili. Pierwszy trening zazwyczaj jest darmowy i pozwoli nam zorientować się, czy jest to miejsce którego szukamy, czy odpowiada nam dany sport walki i sposób prowadzenia zajęć. Jeżeli będziemy mieli jakieś pytania lub wątpliwości, nie bójmy się pytać. Trenerzy są do tego przyzwyczajeni i chętnie udzielą odpowiedzi oraz wytłumaczą jak będzie dalej wyglądać przygoda ze sztukami walki.

Na pierwszy trening nie potrzebujemy żadnego sprzętu, wystarczy zabrać koszulkę, spodenki. Na matę w sali treningowej nie wchodzimy w butach. Przydadzą się również ręcznik do wycierania potu i butelka niegazowanej wody lub napój izotoniczny dla sportowców. Niezbędne wyposażenie, takie jak rękawice, kaski, ochraniacze na zęby i golenie możemy kompletować stopniowo, po podjęciu decyzji że chcemy regularnie trenować. 

Do klubu warto przybyć 10-15 minut przed rozpoczęciem zajęć, aby w spokoju móc się przebrać i przygotować do treningu. W dobrym tonie jest również przywitanie się poprzez podanie ręki ze wszystkimi obecnymi, nawet jeśli ich nie znamy.

Pierwszy trening nie wymaga specjalnych przygotowań kondycyjnych, warto natomiast przygotować się mentalnie. Zaakceptować fakt, że początkowo nie dorównamy kondycyjnie i technicznie bardziej zaawansowanym kolegom, trening będzie wyczerpujący fizycznie a na drugi dzień zapewne pojawią się zakwasy. W sportach walki (i nie tylko) efekty nie przychodzą od razu, trzeba na nie ciężko i systematycznie pracować.

Autor: Marcin Nowakowski