Znudzony zwykłym treningiem? Wypróbuj crossfit!

Po czym rozpoznać, że ktoś trenuje crossfit? Sam Ci o tym powie. Ten mało śmieszny żart stał się wyjątkowo popularny wraz ze wzrostem popularności tej dyscypliny sportowej. Crossfit przebojem wbił się na polskie siłownie i nie przestaje zyskiwać nowych zwolenników. Skąd się wziął crossfit i kto powinien bliżej poznać ten sport?
Crossfit to program treningowy łączący w sobie ćwiczenia siłowe z kondycyjnymi. Jest to dość nowy rodzaj treningu. Powstał w 2001 roku w Stanach Zjednoczonych, gdzie początkowo stosowany był do trenowania policji, a także żołnierzy, strażaków, czy znanych na całym świecie marines. Nic więc dziwnego, że widząc formę służb mundurowych, wiele osób podjęło decyzję o stosowaniu tego samego treningu, by dorównać najlepszym.

Na czym polega crossfit?
Crossfit bazuje na codziennym programie ćwiczeń, który wykonywany jest określoną ilość razy, w określony sposób, a program dzienny powinien trwać od 5 do 30 minut. Charakterystyczna dla crossfitu jest wysoka intensywność i zmienność. Taka forma treningu, w przeciwieństwie do klasycznego „dźwigania ciężarów” na siłowni, pozwala udoskonalić wszystkie dziesięć cech motorycznych, czyli: siłę, zwinność, równowagę, sprawność układu sercowo-naczyniowego, wytrzymałość siłową, gibkość, moc, szybkość, koordynację i dokładność. Nic więc dziwnego, że tak wiele osób wybiera właśnie ten rodzaj treningu. W treningu stosuje się tzw. „wolne ciężary”, czyli hantle i sztangi, kettle, ale także piłki lekarskie, liny, skrzynie, drążki oraz kółka gimnastyczne. W tej formie treningu nie są wykorzystywane maszyny izolujące jedną partię mięśni. Stosuje się ćwiczenia wielostawowe, rozwijające wiele partii mięśni.

Dla kogo przeznaczony jest crossfit?
Chociaż wydawać by się mogło, że tak specjalistyczna forma treningu skierowana jest wyłącznie do zawodowców, w rzeczywistości tak nie jest! Crossfit skierowany jest zarówno do doświadczonych sportowców, którzy szukają odmiany w treningach, jak i zupełnych amatorów, dopiero zaczynających przygodę z ćwiczeniami fizycznymi. Intensywność treningu dostosowywana jest indywidualnie, dzięki czemu niezależnie od wieku, płci, doświadczenia i kondycji, każdy może spróbować swoich sił w crossficie.
Co możemy osiągnąć?
Niezależnie od tego czy Twoim celem jest zrzucenie zbędnych kilogramów pod postacią tkanki tłuszczowej, poprawienie kondycji, czy wytrenowanie mięśni – crossfit jest dla Ciebie! Zastanawiasz się jak to możliwe? Trening crossfit jest złożonym treningiem i zawiera w sobie cechy treningu cardio, w którym tętno utrzymywane jest na odpowiednio wysokim poziomie, a do organizmu dostarczana jest odpowiednia ilość tlenu. Taki trening pomoże spalić tkankę tłuszczową, a także reguluje gospodarkę hormonalną, co pozytywnie wpływa na metabolizm. Zatem crossfit nie tylko pomoże pozbyć się „oponki” z brzucha ale również utrzymać prawidłową wagę.

Trening cardio to również dobry pomysł na poprawę kondycji. Oczywiście już sam „efekt uboczny”, czyli pozbycie się zbędnego nadmiaru tkanki tłuszczowej, poprawi wydolność Twojego organizmu, jednak ta forma treningu działa również w inny sposób na sprawność. Crossfit, tak jak inne ćwiczenia cardio, zwiększa pojemność płuc oraz poprawia ukrwienie serca, co zwiększa ogólną wydolność organizmu. Zatem jeśli podbiegnięcie na uciekający autobus lub wejście po schodach powoduje u Ciebie zadyszkę, warto pomyśleć o tej formie ćwiczeń.

Warto zaznaczyć, że trenując crossfit nie zbudujemy imponującej muskulatury, którą z dumą będziemy pokazywać na zawodach Mr. Olympia. Dla entuzjastów tego typu sylwetki polecana jest kulturystyka, Ćwicząc crossfit zadbamy jednak kompleksowo o ciało zwiększając siłę, kondycję i wydolność organizmu.

Chociaż crossfit stał się powodem wielu żartów, może być on świetnym przełamaniem treningowej rutyny, która często dotyka długo trenujące osoby. Ćwiczenia w nim wykonywane są różnorodne, a do ich wykonywania stosowane są przeróżne sprzęty, które wcale nie wymagają treningu na siłowni! Niektóre ćwiczenia można również wykonywać bez jakiegokolwiek sprzętu. Chociaż początkującym sportowcom zalecany jest trening w klubie pod okiem trenera, aby uniknąć nieprzyjemnych urazów, z czasem treningi można przenieść do domu lub wykonywać je w plenerze! Jeśli nadal się zastanawiasz, czy warto spróbować treningów crossfit, odpowiedź jest jasna – warto. Być może stwierdzisz, że to jest to, czego szukasz i nie wrócisz już do klasycznego „dźwigania ciężarów”. Należy jednak pamiętać, że w przypadku crossfitu, podobnie jak w przypadku innych sportów, istnieją przeciwwskazania do treningów.

Z tej formy aktywności powinny zrezygnować osoby z niewydolnością układu krążenia, w stanach osłabienia organizmu takich jak choroba (również przewlekła), urazy oraz kontuzje. Jeśli nie mamy pewności czy nasz stan zdrowia pozwala na podjęcie tak wymagającej aktywności fizycznej, najlepiej zasięgnąć porady lekarza.

Autor: Adam Ilnicki